حمايت دفتر رئيس جمهور از اختلاس ‌گران
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

فردا:در این جلسه که به بررسی موضوع اختلاس سه هزار میلیاردی اختصاص داشت رئیس سازمان بازرسی کل کشور با افشای روابط پشت پرده اختلاس گران اعلام کرده است که بیش از ۱۰۰ نامه در مورد قانون‌شکنی بانکها به رئیس‌جمهور داده‌ایم و مجموعه عملکرد اختلاس‌گران در سه بانک تات، گردشگری و آریا نشانگر حمایت دفتر رئیس جمهور از آنها است.

 حجت‌الاسلام پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این جلسه بیش از ۱ ساعت سخنرانی و موارد متعددی را مطرح کرده است .وی همچنین تأکید کرده است که موضوعات این قانون شکنی‌ها و تخلفات مالی را افشا نکردیم چون نمی‌خواستیم به نظام لطمه وارد کنیم.به گزارش فارس رئیس سازمان بازرسی همچنین به موضوع معرفی اختلاس‌گران توسط مشایی اشاره کرده بود و اعلام کرد که پس از دریافت نامه معرفی، تأکید کردیم که سیر قانونی اصل ۴۴ باید در مورد واگذاری شرکت فولاد رعایت شود.

پورمحمدی اینچنین ادامه داده است که مجموعه عملکرد اختلاس‌گران در سه بانک تات، گردشگری و آریا نشانگر این است که آنها مورد حمایت دفتر رئیس جمهور بوده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی کشور در ارائه گزارش خود به نمایندگان مجلس از برخی توصیه نامه های دولتمردان برای تسهیل فعالیت عامل اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی خبر داد که این اقدام واکنش کوچک زاده نماینده حامی دولت را در جلسه غیر علنی مجلس بر انگیخت.

یکی از نمایندگان مجلس که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با مهر درباره جلسه غیر علنی امروز مجلس که با حضور مسئولان دولتی و رئیس سازمان بازرسی کشور برای بررسی موضوع اختلاس 3000 میلیاردی تشکیل شد توضیح داد.

به گفته وی در این جلسه حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ارائه گزارش خود به نمایندگان مجلس به نام برخی افراد اشاره کرد و خبر از توصیه نامه هایی از سوی برخی مسئولان بلند پایه دولتی برای اختلاس کنندگان داد.

این نماینده مجلس گفت: در هنگامی که پور محمدی در حال نام بردن از برخی دولتمردان مرتبط با این موضوع بود، مهدی کوچک زاده نماینده تهران یادداشتی به رئیس سازمان بازرسی کشور داد و پورمحمدی نیز تذکر کوچک زاده را پشت تریبون اعلام کرد.

به گفته وی، پور محمدی گفت آقای کوچک زاده تذکر دادند که اینجا دادگاه نیست و نباید اسم افراد را اعلام کنید، کار شما سیاسی کاری است .

این نماینده در گفتگو با مهر تصریح کرد: جمعی از نمایندگان مجلس پس از این تذکر کوچک زاده اعتراض خود را نسبت به نماینده تهران اعلام کردند. پورمحمدی نیز با اعلام اینکه سه سال است در برابر این هجمه ها و تهمت ها سکوت کرده ام در پاسخ به این تذکر تاکید کرد ما همه تخلفات را طبق روال قانونی بررسی کردیم.

این نماینده مجلس همچنین خبر داد که احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز در این جلسه در اظهاراتی درباره اختلاس 3000 میلیاردی از افرادی نام برد و تاکید کرد نام بردن از افرادی که دچار تخلف شده اند در بررسی این موضوع بلامانع است.


از قهرمان خواندن اختلاس‌گر
در این خصوص حمید‌رضا کاتوزیان گفت: در موضوع اختلاس اخیر نباید مردم را غریبه تلقی کرد و نقل مباحث مطرح شده در جلسه غیر‌علنی مجلس اعتماد از دست رفته مردم . به نظام را بازمی‌گرداند.
حمید‌رضا کاتوزیان نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین درباره مباحث رد‌وبدل شده در جلسه غیر‌علنی امروز مجلس، گفت: در ابتدا رئیس بانک مرکزی در صحبت‌های خود اعلام کرد که این موضوع مسئله‌ای مهمی نیست و در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد که نمایندگان اظهارات بهمنی را غیر‌قابل توجیه دانسته‌اند.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد هم فرد اختصاص‌کننده را (قهرمانی صنعتی کشور) خواند که ده هزار اشتغال در سال‌های گذشته ایجاد کرده است. و اکنون خطایی صورت گرفته ولی این فرد قهرمان است وی با اشاره به اظهارات غیر‌واقع‌بینانه مسئولان دولتی در خصوص اختلاس اخیر در کشور، اظهار داشت: در این میان تنها جهرمی مدیر‌عامل بانک صادرات واقع‌بینانه صحبت کرد و اظهارات منطقی داشت.

کاتوزیان با اشاره سخنان مهم رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد آقای پور‌محمدی در این جلسه صحبت‌های خیلی خوبی داشتند و زوایای ماجرا را به خوبی باز کردند که یکی از این زوایا توصیه نامه‌هایی بود که از طرف دولت و نهاد ریاست جمهوری به این اختلاس‌گر داده شده بود. در ادامه هم رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن ارایه توضیحاتی از ارتباطات معاون وزیر اقتصاد با اطرافیان رئیس‌جمهور سخن گفت و اعلام کرد آقای پور‌محمدی (معاون بانک مرکزی)که از وابستگان به مشایی هست در اختلاس اخیر اهمال کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این پرسش خبرآ‌نلاین که فکر می‌کنید اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی یک موضوع برنامه‌ریزی شده بود یا اینکه فردی با استفاده از روزنه‌های قانونی سو‌استفاده کرده است، تصریح کرد: معتقدم این موضوع عمد و برنامه‌ریزی شده بوده است چراکه یک عده از مدیران بازنشسته نظام بانکی با فرد اختلاس‌گر همکاری کرده و راه‌و‌چاه چگونگی دریافت ال‌فی‌های سوری را به وی یاد داده‌اند.

وی گفت: مجموعاً توان وسیعی بین شبکه دولتی و بخش خصوصی و عواملی که نقش مشاور را ایفا کرده‌اند در اختلاس اخیر رخ داده است.

کاتوزیان در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید این اختلاس در حدی هست که مسئولان نظام بانکی از سمت‌های خود استعفا دهند، گفت: قطعاً اینگونه است و ماجرا در حدی هست که وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از سمت‌های خود استعفا دهند و جدا از آن، موضوع توصیه‌نامه‌ها از طرف دفتر رئیس‌جمهور پیگیری قضایی شوند. وی گفت: استعفا مسئولان نظام بانکی به منزله مقصر بودن آنان نیست بلکه نشان می‌دهد آنها کفایت لازم را نشان نداده‌اند و با این استعفا به افکار عمومی و درک مردم احترام گذاشته‌اند.

عضو فراکسیون اصولگرایان در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه در حال حاضر برای شفافیت افکار عمومی مجلس چه باید بکند و اینکه آیا ضروری است مباحث جلسه غیر‌علنی مجلس در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد تصریح کرد: من فکر می‌کنم همه این موارد را می‌شود گفت: اما مقداری دوستان در این مسئله مصلحت‌ها را در نظر می‌گیرند ولی اختضا یک نظام شفاف و دموکراتیک این است که نباید مردم را غریبه تلقی کرد و نقل مباحث مطرح شده در مجلس می‌تواند اعتماد افکار عمومی را بازگرداند.


وقتی احمدی‌نژاد اجازه نمی‌دهد قوه قضائیه وظیفه خود را انجام دهد بی‌سر و پا ها طمع می کنند

احمد توکلی گفت: وقتی اخبار سوء‌استفاده‌های متعددی که منتشر می‌شود، مورد رسیدگی واقع نشده و افراد و مقامات بلندپایه دولت که متهم هستند به اتهام آنها رسیدگی نمی‌شود، این مسئله سیگنال امنیت را به فاسدها می‌دهد و آنها دست به هر کاری می‌زنند.

احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی گفت: این اختلاس یک رسوایی غیر‌قابل تحمل است و در اصطلاح اقتصاد سیاسی به آن روش رانزی می‌گویند.

وی افزود: سال 2008 اختلاسی رخ داد و فردی به نام چارلز رانزی اولین کسی بود که به بهانه جلب سرمایه از سرمایه‌گذاران پول از افراد اخذ کرده و با پولی که از گروه‌های بعد می‌گرفت، سود پول گروه قبل را می‌داد؛ یک کلاهبرداری بزرگ در این زمینه در سال 2008 در آمریکا کشف شد که بر اساس آن برنارد مداف متهم آن پرونده 65 میلیارد دلار از این طریق کلاهبرداری کرده بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: اختلاسی که در ایران رخ داد، شبیه آن اختلاس بود چرا‌که مجرم با استفاده از تبانی با بانک‌ها LC یا برات ریالی گرفته و برات اخذ شده را نقد کرده و با پولی که از نقد کردن برات‌های بعدی می‌گرفت، پول بعدی‌ها را می‌پرداخت.

توکلی ادامه داد: کار آن آمریکایی بزرگترین کلاهبرداری آمریکا بود و اگر آن اختلاس را به نسبت تولید ناخالص آمریکا مقایسه کنیم، آن کلاهبرداری 46 درصد از GDP آمریکاست، اگر رسوایی واقع شده در ایران را با GDP کشورمان مقایسه کنیم، 72 درصد می‌شود، یعنی 1.5 برابر بزرگتر از فاجعه فساد مالی واقع شده در آمریکاست.

وی خاطر نشان کرد: وقتی می‌خواهیم در مورد سرمایه‌گذاری صحبت کنیم، مهمترین موضوعی که مغز و قلب هر اقدام اقتصادی را تشکیل می‌دهد، اعتماد است و اگر اعتماد وجود داشته باشد، ریسک سرمایه‌گذاری پایین می‌آید و افراد بیشتری وارد جرگه سرمایه‌گذاری می‌شوند اما اگر بی‌اعتماد رخ دهد ریسک‌پذیری هزینه‌دارتر شده و افراد بیشتری از میدان خارج می‌شوند و این به معنای ادامه بیکاری جوانان و مشکلات است.


وی با بیان اینکه ‌در همین اختلاس بزرگ فردی در دهه 80 با داشتن یک گاوداری به جایی می‌رسد که 38 شرکت تأسیس کرده‌، 38 کارخانه دارد و 18 پروژه در حال اجرا نیز در اختیار گرفته است، افزود: وقتی این اختلاس واقع می‌شود و ابعاد رسوایی زیادی با این عظمت دارد، اتفاق بعدی این است که اعتماد مردم به نظام بانکی، نظام اقتصادی و مسئولان دولتی کاهش پیدا کرده و در بهره‌وری و کاهش سرمایه‌گذاری نیز تأثیر می‌گذارد.
توکلی با اشاره به گزارش چند سال قبل سازمان شفافیت بین‌المللی، گفت: در یک گزارش وضعیت فساد در ایران را گزارش کرد که رقمی معادل 34 میلیارد دلار بود؛ 3 میلیارد دلار از این رقم به دلیل فراری دادن سرمایه‌گذاری بود و 31 میلیارد آن به دلیل کاهش بهره‌وری بود.

توکلی تاکید کرد: وقتی ما با فساد قاطعانه برخورد نکرده و مثل کاری که دولت می‌کند، فقط شعار بدهیم، وقتی دولت خط قرمز برای همکاران خود قائل می‌شود تا قوه قضائیه به اتهامات آنها رسیدگی نکند، قطعا بدانید که افراد فاسد و زرنگ علامت مثبت گرفته و دست به اینگونه جنایت‌های غیر قابل تصور می‌زند.

وی افزود: رابطه مستقیمی بین تولید داخلی و سرمایه اجتماعی وجود دارد، این اختلاس چه بلایی به سر اعتماد مردم آورد و چه فرهنگی را نتیجه خواهد داشت، مطالعات علمی نشان می‌دهد که در تمام بحران‌های مالی دنیا یک علت مهم و اساسی بحران فساد است و ما امروز در شرایطی هستیم که این تبعیض‌ها ادامه دارد و در رسیدگی تبعیض وجود داشته و قوه قضائیه کوتاهی می‌کند.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: قوه قضائیه نباید سبک و سنگین و چاق و لاغر کند، اگر قبلا به اتهامات صاحبان قدرتی که متهم به فساد بودند رسیدگی می‌شد، امروز اختلاس‌گران چنین کاری نمی‌کردند.

وی درباره اخبار منتشره در رابطه با دخالت جریان انحرافی در این اختلاس تصریح کرد: مسئولان دولتی می‌گویند که بانک مرکزی گفته که ما علم غیب نداشتیم، بنده به آنها می‌گویم که نظام بازرسی را برای کشف غیب تأسیس کردند؛ معاون بانک مرکزی یعنی آقای پورمحمدی که اصلا دکترا ندارد و به دروغ خود را دکتر معرفی می‌کند مسئول نظارت بر بانک‌ها، صدور مجوز برای بانک‌ها و مسئول تنظیم مقررات اعمالی برای نظارت بود اما به کدام وظیفه خود عمل کرده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطر‌نشان کرد: وقتی افراد ناشایست و نالایق با پشتیبانی دفتر رئیس جمهور مسئولیت می‌گیرند، نتیجه‌اش همین می‌شود؛ ما می‌گوییم که وقتی افراد نالایق سر کار هستند و افراد مسئله‌داری که از دفتر رئیس‌جمهور حمایت می‌شوند و شخص مشایی از آنها حمایت کرده و شخص احمدی‌نژاد با این کارها موافقت می‌کند، اینها به طور طبیعی سیستم را مستعد فساد می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: وقتی در دولت کسانی هستند که احمدی‌نژاد دور آنها خط قرمز می‌کشد و اجازه نمی‌دهد که قوه قضائیه وظیفه قانونی خود را انجام داده و به پرونده آنها رسیدگی کند، معلوم است که افراد بی‌سر و پا اینطور طمع می‌کنند که 7 بانک را به هم بدوزند.

توکلی همچنین گفت: به دولت و اعضای کابینه می‌گویم که در ژاپن در سال 98 دو کارمند در وزارت اقتصاد متهم به رشوه‌خواری شدند اما پس از این اتهام مدیر کل ذیربط خودکشی کرد و وزیر اقتصاد هم استفعا داد؛ خودکشی پیشکش شما، استعفا داده و بروید.

وی افزود: شما که نمی‌توانید زیردستی‌های خود را کنترل و نظارت کرده و افراد ناسالم را سر کار بیاورید و کشور را به این وضع می‌رسانید، خودکشی نمی‌خواهد بکنید، فقط استعفا بدهید.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان سخنان خود از خبرنگاران خواست تا این مسئله اختلاس را سیاسی نکنند چرا‌که سیاسی شدن موضوع به ضرر ملت است و باید همه تلاش کنند تا متهمان شناسایی و محاکمه شوند.

توکلی در پاسخ به اینکه رئیس جمهور در سفر استانی خود اعلام کردند که از این موضوع اطلاع داشتند، نظر شما درباره این سخن چیست که وی در پاسخ گفت: اگر رئیس‌جمهور از ماجرا مطلع بود باید ‌مستقیما پاسخگوی اعتبارات باشد.


استعفای مسئولان نظام بانکی به افزایش سطح اعتماد عمومی کمک می‌کند

معاون قانون گذاری مجلس شورای اسلامی گفت: استعفای مسئولان نظام بانکی می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی جامعه کمک کند.

محمد‌حسن ابو‌ترابی در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید استعفای مسئولان نظام بانکی می‌تواند به موضوع اختلاف 3 هزار میلیارد تومانی پایان دهد گفت: در جلسه غیر‌علنی یکی از همکاران این پیشنهاد را مطرح کردند و بنده هم فکر می‌کنم این شیوه یکی از راهکار‌هایی است که در دنیای امروز برای افزایش سطح اعتماد عمومی جامعه می‌توان از آن استفاده کرد و استعفای مسئولان حوزه اقتصادی می‌تواند به افزایش سطح اعتماد عمومی جامعه کمک کند.

ابوترابی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص به اینکه چقدر اطرافیان رئیس‌جمهور در موضوع اختلاس دست داشته‌اند اظهار داشت: این موضوع از صلاحیت‌های دستگاه قضایی است و آنان باید با جدید به این مسئله بپردازند که در سیستم اجرایی کشور و یا سایر نهاد چگونه این گروه مفسد اقتصادی دست به سو‌ءاستفاده زده‌اند.

وی گفت: خبر‌هایی در این زمینه مطرح شده که دستگاه قضایی باید به آن بپردازد و این از مطالبات جدی ملت و نمایندگان است و ما از قوه قضاییه می‌خواهیم زوایای مختلف این پرونده و نقش مدیرانی که در داخل (سیستم بانکی و خارج از آن) را در این اختلاس دست داشتند بررسی کنند.

حسینی: اطلاعات جدیدتری نداریم!!!

وزیر امور اقتصادی و دارایی از دستگیری متهم اصلی اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی خبر داد و گفت: درحال حاضر اطلاعات جدیدی از پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی به دست نیامده است.

سید شمس‌الدین حسینی دیروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس کل بیمه مرکزی در جمع خبرنگاران به تشریح جلسه غیرعلنی مجلس در ساعتی قبل پرداخت و اظهار داشت: جلسه امروز در مجلس غیرعلنی بود و اگر نیازی به اطلاع‌رسانی در خصوص مفاد این جلسه باشد مجلس باید تصمیم گیر باشد و بنده صحبتی در این مورد ندارم.

وی در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته درباره پرونده اختلاس اخیر افزود:‌ در جلسه امروز مجلس مباحثی مطرح شد؛ البته بنده در روزهای گذشته نیز اطلاعاتی را در رسانه‌ها مبنی بر ضرورت جلوگیری از اطلاع‌رسانی هیجانی و ضرورت شفافیت دقیق ارائه داده بودم.

حسینی با اذعان به اینکه درحال حاضر اطلاعات جدیدی در پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی به دست نیامده است به دستگیری متهم اصلی این پرونده اشاره و تصریح کرد:‌ ظاهراً متهم اصلی این پرونده دستگیر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امیر منصور آریا نیز دستگیر شده است؟ گفت:‌اگر متهم اصلی پرونده این فرد باشد باید بگویم وی نیز دستگیر شده است.

وزیر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش عمده منابع این اختلاس از بانک ملی خارج شده است، گفت: باید توضیح بیشتری در این خصوص داده شود؛ در جلسات بعدی آقای بهمنی، وزیر اطلاعات یا بنده اطلاعات تکمیلی در این مورد را ارائه خواهیم کرد.

صبح دیروز به منظور بررسی ابعاد بزرگترین اختلاس نظام بانکداری کشور، مسئولان اقتصادی کشور همچون سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، مصطفی پور محمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور و محمد جهرمی رئیس بانک صادرات، امروز یکشنبه – ۲۷ شهریور- به صحن مجلس شورای اسلامی رفته بودند و در نشستی غیرعلنی ابعاد مختلف اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی را تشریح کردند.
 
 

منبع:fardanews.com
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 28 شهريور 1390برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب